Wednesday, April 21, 2010

PARENTING (..... and Chicken Invaders 3)

Acik dah selamat melahirkan baby girl, anak ketiga mereka Alhamdulillah.
Kebetulan saya cuti, saya berkesempatan menjaga 2 anak Acik dan Paman. Jadi bibik kejap :P

woo-hoo...

parenting is not that easy babe! bukan semudah saya menjaga setengah hari, membagi makan, memandikan, menukar pakaian, bermain2 dan mengajar ABC... pheh, parenting is a lot more than that!

saya dah lama tak hidup bersuasanakan baby. last sekali mestilah adik bongsu saya (yang sekarang dah 19 tahun)... sebelum ni cuma tolong2 mengasuh sekejap2.. mandikan sekejap2.. biasa2.. bukan fulltime housewife dengan kanak2 5 tahun, dan 1 tahun 6 bulan untuk dijaga siang malam.

huhu. sekarang ada sesuatu menusuk fikiran saya.... 'parenting is not as easy as i thought'.
Kalau anak masih satu, insyaAllah boleh kita plan2 dan bagi perhatian yang teliti. untuk beberapa hari ini saya cuma baru rasa ada dua anak, dan wah... Anum, kau masih banyak gila lagi kena belajar.. macam masuk ke dunia baru.. seriously.

saya kagum dengan parent2 yang berjaya (insyaAllah) dalam mendidik anak2. semakin lama saya perhatikan cara2 ibu bapa yang cemerlang ni, semakin saya kagum. sebelum ni mungkin saya tak nampak seni2 dalam mendidik anak.. tapi, nampaknya.. baru terlibat dalam beberapa hari... pun dah sedar.. parenting itself is a world. dan saya percaya, ibu2 yang berkerja mungkin ada juga yang terlepas menelusuri dunia berseni yang menarik ni kalau semua urusan2 kecil anak2 diserahkan pada nursery, orang gaji, tak pun orang tua. Hmm... siapa kata tugas wanita yang menjadi surirumah, menjaga anak2 di rumah tu tugas kecil? yang bila wanita disuruh duduk rumah urus keluarga itu jumud? oh.. wanita sendiri kot.

ada cerita siang tadi:

saya dah lama tak melayan diri sendiri.. buka emel pun kejap2 je jenguk.. ada je kerja nak buat, tak pun bila mak take over, rehat kejap..
tengahari tadi saya bukak game yang saya main sebelum ni kat rumah, chicken invaders III, dan stage terakhir la kot lawan ketua bajet tanak mati2.

naim : kak anum, tu ayam ke?
saya : ha'ah.. (penuh konsentrasi bajet nak abiskan jugak stage final nih)
naim : ni kat mana ni?
saya : kat angkasa..
naim : kat angkasa ada ayam ke?
saya : (tengah part ayam keluar banyak2 sibuk nak langgar roket hero).. err, ha kat sini ade lah ni..
naim : ayam pegi sana naik apa?
saya : naik kapal angkasa..
naim : (tengok dengan khusyuk).. kenapa tak ambik telur tu?
saya : tu bukan telur, tu bom tuh..
naim : kenapa tak ambik hadiah?
saya : tuh bukan hadiah tu, tu peluru yang tak best..
naim : fuiyyoo..
saya : (dah nak game over, tinggal satu lagi nyawa.. ayam2 degil sibuk berpusing2 nak langgar)
........ bengong punya ayam!
naim : huh, bongok punya ayam! (saya terkesima kejap.. tak pernah dengar dia cakap sebelum ni)
saya : (erk....) eh, silap.. tak baik cakap bengong dan bongok tau naim.. kak anum tersilap cakap la naim. sori2...
naim : (diam sekejap dan buat tak tahu je).. ni siapa yang bawak roket ni?
saya : kak anum la.. kak anum jadi hero dalam game ni..
naim : ni kat angkasa la.. kak anum kan ada kat sini depan naim. lagi pun roket tu kecik je, mana kak anum muat...
saya : oh, ni kak anum control dari jauh je.
naim : hm? (muka tak paham)
saya : (game over)
naim : (baru nampak saya pegang mouse kat tepi laptop sebelah lagi)
la.. pakai ni ke.. patut la.. (muka paham sendiri)
saya : (termenung jap.. dan rasa macam apekah...)

memang la parenting itu suatu seni. kena jadi kanak-kanak untuk faham, pada masa yang sama tak lupa tentang peranan. huhuhu.. sengal juga, akhir2 ni macam2 dah yang saya buat.. main ting2, ajar O som, buat layang2, main tanah sampai muka comot, .. macam2.. budak2 zaman sekarang.. main ting2 pun jadi pelik. hehehe. ambik hati punya pasal.. no problem la.

Sunday, April 4, 2010

Elective Posting Ep.2 (Final) X0X0

my 2010 one month elective posting ( 2 weeks in a district hospital and another 2 weeks in a maternal and child health clinic) is over. yay!

although i'm not really a hardworking good so smart student, i'm happy with this 4 weeks posting. i was made to read some new articles, digging back my old notes, and i did help myself a lot. thank you Allah. I was able to move around by myself. and most importantly, i saw some of the other sides of medical practice.

i won't remember all the things i've learn. But i surely can recall some of the highlights:

- posting in a district hospital is very interesting! why? the staffs are friendly, you can get free meals, some of the doctors with free time are very keen to share their experiences; and you'll get advised to further study a lot and not just continue being an MO. hehe. and, you can get a lot of hands-on experiences for simple2 procedures such as venepuncture for paeds (believe me!- yes, i believe in myself :P), venous cannulation, high vaginal swab, pap smear. you will not get to see something special like echo or OGDS or stress test, but it's a place for basic procedures we need t perform a lot during internship later. so, don't belittle those simple2 procedures, and the staffs will help us a lot; don't expect that much when we got the HO title later eyh.

- what we learn during medical school are just not enough. there's many other things in this profession that we will encounter; seriously, it's mostly about our own attitude. if you are not interested in medicine and you hate tolerating others - its better to stop and choose another career. and some are just too late to realize that. but seriously, being a doctor is worth a 'waste' of time. this is such a noble career. do whatever you want after after getting ur degree, but being a doctor; would never waste your time.

- you can be more relaxed in district practice, less people to judge you, most oftenly you'll be scolded/harrased/bombarded by phone. if you're not sure/ the case is quite complicated- just refer it to a better setting. But truthfully, you'll oftenly get cases where you can be either a hero.. or a killer. haha. the worst case senario i've seen was when a woman in her 30s, primigravida, known case of hyperthyroid on treatment, RVD positive, with pregnancy induced hypertension came to the hospital (which do not have any OT, no anaest, no intrumental delivery) at 1000 hrs fro the complain of leaking liquor since 0300 hrs. she's at term. on examination, there's show, and the os was fully dilated. and what's more, the presentation was footling breech!! surely, the lady should be managed at a bigger hospital with specialist!.. but the lady who was previously so relaxed and asked to go for a lunch before being admitted to the hospital, suddenly had strong contraction.. ready for labour. and... the nearest hospital with operation theatre is 1 hour drive..
the doctor-on-call called the specialist-on-call at the referring hospital; and the doctor advised for the MO to try the assisted breech delivery(ABD). no better choice now. the OS was fully dilated! haha, and i opened my Obs note i brought in my hand, and read the ABD, on how to perform the Lovset's maneuver.. the Mauriceau-Smellie-Veit etc for the wanted( what to do?) but unexpected delivery.. hehe. and lup dub lup dub... after 1 hour waiting.. still, we got another phone call and the specialist asked for the patient to be delivered to the referring hospital. phew! for the MO on call, but OMG! for the MO on passive on call cause the another doctor would need to accompany the patient in the ambulance for the next 1 hour journey. Alhamdulillah. i heard they arrived safe..

hurm.. what else should i write here.. *blank*. no problem. till then.